Συνηθέστερες αιτίες για τον πόνο στα γόνατα και τρόποι αντιμετώπισης

7667

Σύμφωνα με ειδικούς, το γόνατο είναι η μεγαλύτερη άρθρωση στο σώμα. Χάρη σε αυτό επιτρέπεται στο πόδι η κίνηση, η στροφή και το λύγισμα.

Γενικές οδηγίες
Για να μην έχετε πρόβλημα με τα γόνατα πρέπει να διατηρείται το σωστό βάρος. Να κάνετε τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα διατάσεις. Οι ασκήσεις ενδυνάμωσης είναι σωτήριες. Προσοχή στα βάρη, όχι υπερβολές.
Το κολύμπι και ειδικά το ύπτιο είναι η καλύτερη άσκηση.
Εξίσου καλό είναι και το ποδήλατο.
Το περπάτημα είναι η πιο ανώδυνη εκγύμναση με καλά αποτελέσματα και ελάχιστη επιβάρυνση.
Όσο μεγαλώνετε αποφεύγετε την υπερβολική προπόνηση σε αθλήματα που το ταλαιπωρούν όπως το μπάσκετ και το ποδόσφαιρο που έχουν πολλές περιστροφές και καταπόνηση.
Σε περίπτωση προβλήματος μην ακολουθείτε γιατροσόφια. Η έγκαιρη επίσκεψη στον ορθοπεδικό μπορεί να σας σώσει από  τα χειρότερα.
Αν σας πονάει το γόνατο τα αίτια μπορεί να είναι πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους.

Όσοι πάσχουν από προβλήματα στα γόνατα είναι καλό να αποφεύγουν αθλήματα όπως το μπάσκετ και το ποδόσφαιρο που έχουν πολλές περιστροφές και καταπόνηση.

Κατάχρηση και τενοντίτιδα
Το γόνατο περιβάλλεται από τένοντες. Η συνεχόμενη επιβάρυνση του μπορεί να ερεθίσει τους τένοντες, με αποτέλεσμα να πονάει. Το πιο σύνηθες σύμπτωμα είναι η διόγκωση ή το πρήξιμο, ενώ με την κίνηση ο πόνος αυξάνεται.
Τι πρέπει να κάνετε; Ξεκούραση και παγοθεραπεία.
Αν ο πόνος συνεχίσει ο ορθοπεδικός θα βοηθήσει, δίνοντας μια σειρά ειδικών ασκήσεων για τη σταδιακή ενδυνάμωση.
Κακός τρόπος άσκησης
Σε οποιαδήποτε άσκηση, ακόμη και στο περπάτημα μπορούν να προκληθούν οξείες και χρόνιες βλάβες λόγω κακής στάσης του σώματος.
Τοποθετήστε σωστά το σώμα και το πρόβλημα θα λυθεί.
Για παράδειγμα στα ημικαθίσματα, το γόνατο δεν πρέπει να έχει κλίση προς τα μέσα ή να μην ξεπερνά τα δάκτυλα του ποδιού. Οι υποδείξεις από κάποιον έμπειρο γυμναστή σε αυτή την περίπτωση είναι απαραίτητες.
Χιαστοί σύνδεσμοι
Σε περίπτωση που οι σύνδεσμοι στα γόνατα τεντωθούν, τραυματιστούν ή πρησθούν, υπάρχει η πιθανότητα να μην επιστρέψουν στη φυσιολογική τους μορφή.
Υπάρχει ο σοβαρός τραυματισμός της ρήξης πρόσθιου χιαστού συνδέσμου (ΠΧΣ) που μπορεί να προκαλέσει σοβαρό οίδημα, επομένως και επιπλέον προβλήματα. Προκειμένου να φύγει το οίδημα και ο πόνος, πρέπει να γίνουν ορισμένες ενέργειες.
Ξεκούραση, παγοθεραπεία, περίδεση με επίδεσμο ή κάλτσα συμπίεσης και ανύψωση του γόνατος πάνω από το ύψος της καρδιάς.

Σε περίπτωση τραυματισμού συνίσταται η περίδεση με επίδεσμο ή κάλτσα συμπίεσης και ανύψωση του γόνατος πάνω από το ύψος της καρδιάς.

Πόνος στους χόνδρους
Συνήθως οι πόνοι στους χόνδρους οφείλονται σε πιθανή ζημιά στο μηνίσκο. Αυτός είναι ένας από τους συχνότερους τραυματισμούς για όσους αθλούνται τακτικά.
Τα συνηθέστερα συμπτώματα είναι η δυσκαμψία του γόνατος και η αίσθηση ενός μικρού σπασίματος, δηλαδή το άκουσμα ενός «κρακ» στην άρθρωση ενώ το γόνατο βρίσκεται σε κίνηση. Σε περίπτωση που υπάρχει υποψία για τραυματισμό στο μηνίσκο, σπεύστε στον ορθοπεδικό.
Αν δεν υπάρχει σοβαρό πρόβλημα και δοθεί μόνο φαρμακευτική αγωγή, πρέπει να ακολουθηθούν πιστά οι απαραίτητες ασκήσεις ενδυνάμωσης και να αποφευχθούν απότομες κινήσεις που μπορεί να επιβαρύνουν την κατάσταση.
Μυϊκοί πόνοι
Ένα απότομο τέντωμα ή το τράβηγμα ενός μυ του γόνατος, γίνεται αμέσως αντιληπτό από τον πόνο που προκαλεί. Οι τακτικές κρυοθεραπείες αρχικά με πάγο είναι μια καλή θεραπεία, καθώς απαλύνει γρήγορα τον πόνο. Μετά την εφαρμογή πάγου συνιστάται ένα ζεστό μπάνιο για να θερμανθεί η περιοχή και στη συνέχεια να γίνουν ήπιες διατάσεις.
Αρθρίτιδα
Όσο περνάνε τα χρόνια, προκαλείται φθορά στους χόνδρους των αρθρώσεων λόγω της χρήσης, με αποτέλεσμα έντονο πόνο βαθιά μέσα στο γόνατο. Κατά βάση, αυτή η φθορά είναι αναπόφευκτη. Ωστόσο υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μπορούν να περιορίσουν τη φθορά. Βασικό είναι η διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους, χωρίς αυξομειώσεις, αλλά και η αποφυγή πολλών επαναλαμβανόμενων κινήσεων. Προκειμένου οι πόνοι να βρίσκονται υπό έλεγχο υπάρχουν πολλές θεραπείας, οι οποίες διαφέρουν ανάλογα με την περίπτωση, από ιαματικά λουτρά, μέχρι και χειρουργική επέμβαση για σοβαρότερο πρόβλημα.
Χονδροπάθεια επιγονατίδας
Η χονδροπάθεια ή επιγονατιδομηριαία αρθρίτιδα, είναι βλάβη του αρθρικού χόνδρου της επιγονατίδας.
Τα συμπτώματα είναι, ο πόνος γύρω από την επιγονατίδα, η αίσθηση τριξίματος αλλά και πρήξιμο. Πολλές φορές ο πόνος είναι έντονος, αλλά υπάρχουν και ορισμένα διαστήματα όπου δεν παρουσιάζεται κάποιο πρόβλημα.
Αν δε χρειαστεί επέμβαση, ειδικές ασκήσεις βοηθούν στην αντιμετώπισή του προβλήματος.

Διαβάστε επίσης: Το «κορίτσι-καμήλα» που το εκμεταλλεύτηκαν ως «το πιο όμορφο φρικιό της φύσης». Έγινε δημοφιλές νούμερο σε τσίρκο λόγω της παραμόρφωσης στα γόνατα.