Που μπορεί να οφείλεται η χαμηλή ενέργεια και εξάντληση όταν δεν υπάρχει ένα προφανές πρόβλημα υγείας

2229

Όλοι οι άνθρωποι περνούν περιόδους, που νιώθουν κόπωση και χαμηλή ενέργεια. Αν κοιμάστε και εργάζεστε κανονικά, αλλά τα συμπτώματα διαρκούν, πρέπει να δείτε μήπως υπάρχει κάποια άλλη αιτία, που ούτε καν φαντάζεστε. Δείτε τις πιο σημαντικές.

Μήπως φταίνε οι ορμόνες;

Τόσο ο αρρύθμιστος θυρεοειδής όσο και η κακή λειτουργία των επινεφριδίων μπορεί να  κλέβουν την ενέργεια σας. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να υποβληθείτε σε μια γενική εξέταση αίματος για να εξακριβώσετε τι ακριβώς συμβαίνει.

tired_office

Εξαντλητική δίαιτα

Μελέτες έχουν αποδείξει ότι οι εξαντλητικές δίαιτες, έχουν ως αποτέλεσμα να αισθάνεστε μόνιμα κουρασμένοι. Παράλληλα, τέτοιου είδους δίαιτες είναι επιζήμιες για την υγεία.

Δεν πίνετε νερό

Σύμφωνα με έρευνες, υγιείς γυναίκες που δεν κατάφεραν να αντικαταστήσουν ένα ποσοστό του 1,5% του βάρους τους με νερό αντιμετώπισαν εναλλαγές της διάθεσης και χαμηλά επίπεδα ενέργειας. Η αιτία βρίσκεται στους νευρώνες του υποθαλάμου του εγκεφάλου που ελέγχει διαδικασίες, όπως η ενυδάτωση και η θερμοκρασία του σώματος. Στην περίπτωση που δεν ο οργανισμός είναι αφυδατωμένος, οι νευρώνες στέλνουν μηνύματα που αλλάζουν τη διάθεση στο υπόλοιπο σώμα, προκειμένου να ειδοποιήσουν ότι ο οργανισμός χρειάζεται περισσότερο νερό.
Αυξήστε το νερό που πίνετε, ανάλογα με το βάρος και τον τρόπο ζωής σας, π.χ αν γυμνάζεστε. Για να ελέγξετε αν καταναλώνετε αρκετό νερό, να ξέρετε ότι τα ούρα σας θα πρέπει να έχουν ένα ανοιχτό χρώμα.

Φταίνε τα επίπεδα σιδήρου

Είναι γνωστό ότι η αναιμία οδηγεί σε κόπωση, αλλά τα συμπληρώματα σιδήρου δεν θα δώσουν αυτόματα λύση στο πρόβλημα.. Η έλλειψη σιδήρου πλήττει συχνά τους χορτοφάγους, άτομα με παθήσεις του πεπτικού ή προβλήματα θυροειδούς, γυναίκες που παίρνουν ορμονική αντισύλληψη και με βαριά έμμηνο ρύση. Από την άλλη, τα υψηλά επίπεδα σιδήρου μπορεί να προκληθούν από λήψη συμπληρωμάτων και συχνά προκαλούν άλλα προβλήματα όπως, αίσθηση ψύχους, αραίωση των μαλλιών και των νυχιών ή ζάλη, όταν σηκώνεστε. Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι χρειάζεται ισορροπία, οπότε μην παίρνετε χάπια σιδήρου από μόνοι σας. Μιλήστε με το γιατρό σας σχετικά με ετήσιες εξετάσεις αίματος για να δείτε τα επίπεδα σιδήρου και αν είναι αφύσικα, ελέγχετε τα κάθε μήνα μέχρι να αρχίσουν να επανέρχονται και μετά κάθε τρεις με έξι μήνες μέχρι να σταθεροποιηθούν.

Πιθανή έλλειψη βιταμίνης B12

Ο οργανισμός χρειάζεται βιταμίνη Β12 για να παράξει ερυθρά αιμοσφαίρια και να διατηρήσει λειτουργικούς τους νευρώνες. Η ανεπάρκεια μειώνει την ποσότητα του οξυγόνου που μπορεί να μεταφέρει το αίμα, αφήνοντάς σας χωρίς ενέργεια.
Επειδή, μόνο οι ζωικές τροφές περιέχουν φυσική Β12, αυξημένο κίνδυνο εξάντλησης αντιμετωπίζουν οι χορτοφάγοι, καθώς και άτομα που έχουν χειρουργηθεί στο στομάχι ή στο έντερο. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι ακόμα και οριακά χαμηλά επίπεδα Β12 μπορεί να προκαλέσουν εξάντληση.
Αν η κούραση, συνοδεύεται από μείωση της μνήμης, κούραση στα πόδια ή μούδιασμα και φαγούρα, η έλλειψη Β12 είναι βασικός ύποπτος. Ζητήστε από τον γιατρό ή τον διατροφολόγο σας μια εξέταση αίματος. Αν τα επίπεδα Β12 είναι χαμηλά, μπορεί να έχετε ανάγκη από συμπληρώματα και ο γιατρός σας θα σας συστήσει την σωστή δοσολογία.

Υπερβολικό άγχος

Η κορτιζόλη, η ορμόνη του στρες βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα το πρωί και μειωμένα το βράδυ. Αυτό βοηθά να διατηρήσετε έναν φυσιολογικό καθημερινό ρυθμό.
Τα άτομα που προσπαθούν να κάνουν  πολλά πράγματα ταυτόχρονα και έχουν χρόνιο στρες, προκαλούν αλλαγή του ρυθμού αυτού προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Αν λοιπόν το σώμα παραμένει σε συνεχή εγρήγορση, τα επίπεδα κορτιζόλης δεν πέφτουν τη νύχτα και διαταράσσουν τον ύπνο ή μπορεί και τα επινεφρίδια να πέσουν κάτω από τα επίπεδα παραγωγής κορτιζόλης, οδηγώντας σε αϋπνία μέχρι το πρωί. Αν δεν μπορείτε να ελέγξετε τους λόγους του στρες, μπορείτε να αλλάξετε τους τρόπους που το διαχειρίζεστε. Οι πρακτικές συναίσθησης απαλύνουν το στρες και την κούραση σε άτομα με χρόνιες καταστάσεις, όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα και η σκλήρυνση κατά πλάκας και μπορούν να βοηθήσουν και  υγιή άτομα.

Κάνετε καθιστική ζωή

Η καθιστική εργασία μπροστά σε έναν υπολογιστή αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες αισθήματος εξάντλησης, ειδικά αν συνδυάζεται με έλλειψη άσκησης. Μια αγχωτική μέρα στη δουλειά εκτοξεύει τα επίπεδα κορτιζόλης και γλυκόζης στο αίμα. Αν περάσετε το απόγευμα μεταξύ καναπέ και  οθόνης του ηλεκτρονικού υπολογιστή, δε θα απελευθερώσετε ποτέ την ενέργεια που έχετε συσσωρεύσει. Αυτό μπορεί να διαταράξει τον ύπνο ή να κάψει την παραγωγή κορτιζόλης στο σώμα, τόσο πολύ που να σέρνεται το επόμενο πρωί.
Βάλτε την γυμναστική στη ζωή σας, αλλά δώστε χρόνο και περιθώριο στον οργανισμό σας, ώστε να αφομοιώσει τη νέα σας συνήθεια. Θα πρέπει να ακολουθήσετε με συνέπεια το νέο τρόπο ζωής σας, ίσως και για μήνες, προκειμένου να δείτε τα οφέλη της γυμναστικής.

Γυμνάζεστε υπερβολικά

Η έλλειψη ισορροπίας μεταξύ άσκησης και ξεκούρασης, λειτουργεί στο σώμα, ακριβώς όπως το στρες. Αν κάνετε καθημερινά σκληρή προπόνηση, η κούραση και οι διαταραχές στον ύπνο μπορεί να είναι σημάδι ότι πιέζετε το σώμα σας πέρα από τα όριά του, προκαλώντας απότομη αύξηση κορτιζόλης.
Δοκιμάστε να ξεκουραστείτε τελείως μερικές μέρες. Στη συνέχεια επιστρέψτε στο πρόγραμμα σας, κάνοντας όμως το 25% της προηγούμενης δραστηριότητάς σας για μια εβδομάδα. Στη συνέχεια προσθέστε άλλο ένα 25% μέχρι να είστε πίσω σε πλήρη φόρμα.

Διαβάστε επίσης: Αδύναμη μνήμη, κόπωση, κατάθλιψη. Μήπως σας λείπει βιταμίνη Β12; Πώς θα το καταλάβετε

 

Διαβάστε επίσης: Πότε η υπερβολική άσκηση μπορεί να έχει αρνητικά αποτελέσματα για την υγεία; Οι επιπτώσεις της έντονης γυμναστικής