Δίαιτα χωρίς γλουτένη: μια επικίνδυνη μόδα. Για ποια χρόνια πάθηση μπορεί να ευθύνεται;

1157

Η διατροφή χωρίς γλουτένη είναι μια μόδα που έχει έρθει στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια και συνεχώς εξαπλώνεται.
Δεκάδες προϊόντα χωρίς γλουτένη έχουν κατακλύσει τα ράφια των σουπερμάρκετ και δεκάδες δίαιτες αδυνατίσματος που βασίζονται στην αποχή από τη γλουτένη κυκλοφορύν στο διαδίκτυο.
Πολλές διάσημες όπως η Βικτώρια Μπέκαμ και η Γκουίνεθ Πάλτροου είναι ένθερμοι υποστηρικτές της δίαιτας χωρίς γλουτένη, καθιστώντας την ακόμα πιο δημοφιλή στον ευρύ γυναικείο πληθυσμό.
Ωστόσο οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η διατροφή χωρίς γλουτένη μπορεί να κρύβει κίνδυνους.
Σύμφωνα με νέα ευρήματα που παρουσιάστηκαν σε συνάντηση της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, η πολύ χαμηλή κατανάλωση γλουτένης συσχετίζεται με αυξημένες πιθανότητες εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.
Οι επιστήμονες λένε ότι όσοι καταναλώνουν χαμηλά επίπεδα γλουτένης στη διατροφή τους – λιγότερο από τέσσερα γραμμάρια ημερησίως– έχουν κατά 13% υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2, από εκείνους που καταναλώνουν περισσότερη γλουτένη.
Ο περιορισμός της γλουτένης συνίσταται μόνο σε ένα μικρό ποσοστό του πληθυσμού – περίπου το 1% – που δεν μπορεί να ανεχθεί τη γλουτένη λόγω μια χρόνιας αυτοάνοσης πάθησης, την κοιλιοκάκη.
Η διαταραχή αυτή προκαλεί να προκαλέσει προβλήματα, όπως διάρροια, πόνος στο στομάχι, φούσκωμα και μετεωρισμός, δυσπεψία και δυσκοιλιότητα.

Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι, τη σίκαλη και το κριθάρι.
Μπορεί να βρεθεί σε πολλά προϊόντα, όπως ζυμαρικά, στα περισσότερα είδη ψωμιού, κέικ, ορισμένα έτοιμα γεύματα, ακόμη και στην μπύρα.
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ μελέτησαν στοιχεία σχετικά με την πρόσληψη γλουτένης και πως σχετίζεται με την εμφάνιση διαβήτη τύπου 2 σε σχεδόν 200.000 συμμετέχοντες σε τρεις μακροχρόνιες μελέτες.
Από τα ευρήματα τους φάνηκε ότι οι περισσότεροι κατανάλωναν κάτω από 12 γραμμάρια γλουτένης την ημέρα και από αυτούς όσοι κατανάλωναν περισσότερη γλουτένη είχαν μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 κατά τη διάρκεια των 30 ετών παρακολούθησης.
Συγκεκριμένα οι ερευνητές υπολόγισαν ότι οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν περισσότερη γλουτένη είχαν κατά 13% λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν διαβήτη σε σύγκριση με όσους κατανάλωναν λιγότερη γλουτένη.
«Τα τρόφιμα χωρίς γλουτένη έχουν λιγότερες φυτικές ίνες και άλλα ιχνοστοιχεία, καθιστώντας τα λιγότερο θρεπτικά και πιο ακριβά.
Είναι γνωστό ότι οι φυτικές ίνες συμβάλλουν στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2 και ο περιορισμός τους μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτέλεσματα.
Για αυτό οι άνθρωποι που δεν πάσχουν από κοιλιοκάκη, θα πρέπει να επανεξετάσουν τον τυχόν αποκλεισμό τη γλουτένης από την διατροφή τους», επεσήμανε ο επικεφαλής της μελέτης Γκενγκ Ζονγκ.