Το «κοινωνικό jet lag» και γιατί μας αφορά σχεδόν όλους. Πόσο επιβλαβής είναι ο «ύπνος του Σαββατοκύριακου»

9646

Για τους περισσότερους το ξυπνητήρι χτυπά καθημερινά από Δευτέρα έως Παρασκευή, μια συγκεκριμένη ώρα, που συνήθως δεν είναι ευχάριστη.
Για αυτό και όταν φτάνει το Σαββατοκύριακο ο ύπνος αποκτά άλλη αξία.
Γνωρίζοντας ότι την άλλη μέρα δεν δουλεύουν, ξενυχτάνε και την επόμενη μέρα κοιμούνται μέχρι να “χορτάσουν” ύπνο.
Όμως όσο αθώο και εάν ακούγεται, έρευνα αποδεικνύει ότι όσοι κοιμούνται περισσότερο τα Σαββατοκύριακα “χαλούν” το βιολογικό τους ρολόι.
Αυτό μπορεί να επιφέρει επιπτώσεις στην υγεία, όπως χρόνια κόπωση, ευερεθιστότητα, αυξημένο κίνδυνο για διαβήτη και καρδιαγγειακές παθήσεις.
Το φαινόμενο χαρακτηρίζεται από το όρο “κοινωνικό jet lag”.
Είναι ουσιαστικά η απόκλιση μεταξύ της ώρας που ο οργανισμός έχει ανάγκη να κοιμηθεί και πότε το άτομο πέφτει τελικά για ύπνο.
Η ονομασία του οφείλεται στο γεγονός ότι συνήθως προκαλείται από την κοινωνική νυχτερινή ζωή και η επίδραση που έχει μοιάζει πολύ με αυτή του jet lag.
«Η συμπεριφορά αυτή μοιάζει σαν οι περισσότεροι άνθρωποι να πετούσαν την Παρασκευή το απόγευμα από το Παρίσι στην Νέα Υόρκη ή από το Λος Άντζελες στο Τόκιο και τη Δευτέρα να γυρνούσαν πίσω»», είπε ο Δρ.Τιλ Ρόενμπεργκ, καθηγητής στο Ινστιτούτο Ιατρικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Μονάχου.
«Καθώς μοιάζει σχεδόν με το φαινόμενο του jet lag μετά από ταξίδι, το αποκαλούμε κοινωνικό jet lag. Οι άνθρωποι αναγκάζονται να ζουν μια ζωή σε σχεδόν διαφορετικές χρονικές ζώνες, σε σχέση με το βιολογικό τους ρολόι», προσέθεσε.

Οι επιστήμονες, με επικεφαλής τον καθηγητή Μίκαελ Γκράντνερ, διευθυντή του Προγράμματος Ύπνου και Υγείας στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα στο Tucson, εξέτασαν στοιχεία από 984 ενήλικες, ηλικίας μεταξύ 22 και 60 ετών.
Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να συμπληρώσουν ένα ειδικό ερωτηματολόγιο σχετικά με τις συνήθειες του ύπνου τις καθημερινές και τα Σαββατοκύριακα.
Ο δρ. Γκράντνερ και η ομάδα του, έλεγξαν επίσης την υγεία των συμμετεχόντων σχετικά με κατάθλιψη, κόπωση, υπνηλία και ιστορικό καρδιαγγειακών παθήσεων.

Τα αποτελέσματα της έρευνας, που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό “Sleep”, έδειξαν ότι όσοι κοιμούνταν με μία ώρα καθυστέρηση τα Σαββατοκύριακα, είχαν κατά 11,1% αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης καρδιακών παθήσεων.
Είχαν επίσης 22% περισσότερες πιθανότητες να αξιολογήσουν τη συνολική υγεία τους ως «καλή» και όχι «άριστη» και 28% περισσότερες πιθανότητες να την εκτιμήσουν ως “κακή”.
“Αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η κανονικότητα του ύπνου, πέραν της διάρκειας του, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία μας.
Αυτό υποδηλώνει ότι ένα κανονικό πρόγραμμα ύπνου μπορεί να είναι μια αποτελεσματική, σχετικά απλή και φθηνή προληπτική θεραπεία για καρδιακές παθήσεις καθώς και για πολλά άλλα προβλήματα υγείας”, δήλωσε η Σιέρα Φόρμπας, μία εκ των επικεφαλής επιστημόνων της έρευνας.
Η Αμερικανική Ακαδημία Ιατρικής Ύπνου συστήνει στους ενήλικες να κοιμούνται επτά ή περισσότερες ώρες τη νύχτα σε τακτική βάση για να έχουν καλή υγεία.
Εκτός από την επαρκή διάρκεια, ο υγιής ύπνος απαιτεί καλή ποιότητα, κατάλληλο ωράριο και τακτικότητα.

Διαβάστε επίσης: Το πρωινό ξύπνημα και η δουλειά πριν από τις 10 π.μ. ισοδυναμεί με βασανιστήριο, λένε οι επιστήμονες