Γιατί παχαίνουν όσοι κοιμούνται λίγες ώρες. Τι συμβαίνει στο σώμα, ποιες ορμόνες διαταράσσονται

1726

Όλοι έχουμε σηκωθεί κάποια μέρα από το κρεβάτι, χωρίς να έχουμε κοιμηθεί αρκετά.
Όποιος και αν είναι ο λόγος, η έλλειψη ύπνου προκαλεί αδυναμία, πονοκέφαλο, αίσθημα μέθης, ζαλάδα και μερικές φορές νεύρα.
Μελέτη από το King’s College του Λονδίνου εντόπισε ακόμη ένα σύμπτωμα της αϋπνίας, που είναι η υπερκατανάλωση τροφής. Στη μελέτη συμμετείχαν 172 άτομα.
Η έρευνα έδειξε ότι οι άνθρωποι που κοιμόντουσαν από 3,5 έως 5,5 ώρες κάθε βράδυ, κατανάλωναν κατά μέσο όρο 385 θερμίδες περισσότερες, την επόμενη ημέρα, σε σύγκριση με τα άτομα που κοιμούνταν μεταξύ 7 και 12 ώρες.
385 θερμίδες έχει ένα διπλό τσίζμπεργκερ.
Επιπλέον, οι άνθρωποι που δεν είχαν κοιμηθεί αρκετά, ήταν πιο πιθανό να καταναλώσουν περισσότερο λίπος και λιγότερη πρωτεΐνη την επόμενη ημέρα. Η κατανάλωση στους υδατάνθρακες ήταν περίπου ίδια, μεταξύ των δύο ομάδων.

Κίνδυνος για τους νέους και τα παιδιά
Δύο προηγούμενες συστηματικές μελέτες έχουν καταλήξει σε παρόμοιο συμπέρασμα: Έρευνα που δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό Obesityabout διαπίστωσε ότι η έλλειψη ύπνου συνδέεται με αύξηση του σωματικού βάρους, μέσω της αυξημένης όρεξης και της μειωμένης φυσικής δραστηριότητας. Η σχέση  είναι ισχυρότερη στη νεολαία και στις ηλικίες μέχρι 30 ετών.

Το 2017, μελέτη που περιελάμβανε τα συμπεράσματα από 17 εργασίες, κατέληξε σε ευθεία σχέση της μικρής διάρκειας του ύπνου με τον υψηλό κίνδυνο παιδικής παχυσαρκίας. Τα παιδιά που κοιμούνται λιγότερο έχουν 58% υψηλότερο κίνδυνο για παχυσαρκία, με τα αγόρια να διατρέχουν υψηλότερο ρίσκο από τα κορίτσια.

Image result for πάχος αϋπνίαΟι ορμόνες που ελέγχουν την όρεξη

Τι συμβαίνει όμως όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά;
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η έλλειψη ύπνου, επηρεάζει δύο ορμόνες που βοηθούν το σώμα να ρυθμίζει το συναίσθημα της πείνας. Όταν δεν έχουμε κοιμηθεί αρκετά, το σώμα απελευθερώνει περισσότερη γκρελίνη, η οποία διεγείρει την όρεξη, και απελευθερώνει λιγότερη λεπτίνη, η οποία καταστέλλει την όρεξη.
Άραγε, πόσο πρέπει να κοιμόμαστε; Οι περισσότεροι ενήλικες χρειάζονται τουλάχιστον επτά ώρες κάθε βράδυ. Λιγότερες ώρες δεν ξεκουράζουν το σώμα και ανοίγουν την όρεξη με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Διαβάστε επίσης: Η νέα τάση στη γιόγκα που αψηφά τη βαρύτητα. Σε ποιους απευθύνεται και τι προσφέρει στο σώμα